Tradycją nauczania języka hiszpańskiego w I LO im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie stała się organizacja obozów językowych w Hiszpanii. Nauczanie języka hiszpańskiego jako drugiego języka obcego wprowadzono w roku szkolnym 1998/1999.
Od tego czasu co roku powstaje klasa, która z językiem angielskim poszerzonym ma w programie również naukę języka hiszpańskiego w zakresie podstawowym. Poza fascynacją kulturą i egzotyką Hiszpanii uczniowie swą motywację do nauki budują w oparciu o możliwość wyjazdu do tego kraju i zweryfikowania swoich umiejętności nabytych w czasie roku szkolnego w sali szkolnej w Chorzowie. W trakcie nauki w 3 letnim liceum uczeń ma możliwość jednokrotnego udziału w takim obozie.
W trakcie tych obozów realizowany jest program dydaktyczny dostosowany do poziomu umiejętności uczestników.
Po kursie podstawowym nauki uczniowie realizują sytuacje z zakresu komunikacji dotyczących umiejętności dowiadywania się o lokalizację obiektów w danej miejscowości, oferty kulinarnej danego regionu, możliwości zwiedzania atrakcyjnych turystycznie miejsc, rozmów z mieszkańcami po uprzednim przedstawieniu się i opowiedzeniu czegoś o sobie i Polsce. Drugi aspekt bardziej dostępny uczniom uczestniczącym w zajęciach specjalizacyjnych zawiera w swym programie elementy dziennikarskie takie jak wywiad z zakresu historii miejscowości (np. z właścicielem zabytkowej rodzinnej bodegi, z księdzem o problemach społeczności lokalnej), pogłębianie wiedzy o kulturze regionu i artystach, którzy tam tworzyli itd. Od 2005 roku każdy obóz to zwiedzanie najznakomitszych zabytków Barcelony w czasie dwóch jednodniowych wycieczek do stolicy Katalonii.
Pierwsza obejmuje zwiedzanie najciekawszych miejsc Barcelony, najważniejszych zabytków i Parku jakie zostawił po sobie znakomity i związany z nią do śmierci architekt Antonio Gaudi. Uczniowie zwiedzają słynny dom CASA MILA zwany też La Pedrera a z dachu pełnego kominów o dziwnych kształtach podziwiają widok kolejnego i najbardziej znanego kościoła -symbolu Barcelony -La Sagrada Familia. Następnie wędrujemy do Parku Guell, który swą formą i kolorami mozaiek urzeka wszystkich. Drugi dzień w Barcelonie to spotkanie z jej współczesnością a więc zwiedzamy stadion, muzeum i sklep słynnego klubu FC Barcelona, spacerujemy po porcie i Ramblach, dokonujemy zakupów na słynnej ulicy i pobliskim targu, godziny czasu wolnego spędzamy we FNAC i Corte Ingles żeby wieczorem obejrzeć obiekty olimpijskie i spektakl fontann na górze Montjuic. Muzeum-teatr Salvadora Dali w Figueres to kolejny i obowiązkowy punt programu kulturowo-cywilizacyjnego, a wrażenia czasami skrajnie różne po opuszczeniu tego miejsca nigdy jeszcze nie pozostawiły nikogo obojętnym na sztukę tego surrealisty. Zależnie od obozu zwiedzamy okolice Roses a więc Cadaques, Tossa del Mar, a w Walencji samo miasto oraz malownicze okolice Morella, Benicassim, Peniscola. Towarzyszą tym wyprawom i atrakcje typowe dla wybrzeża: wycieczki statkiem, aquaparki, delfinaria.
Ogromnie interesujące doznania, od smakowych po muzyczne i znowu kulturowe, towarzyszą uczniom w czasie konsumpcji tapas podawanych wcześniej w znanej w okolicy gospodzie w Sant Pere Pescador, a obecnie w restauracji El Caiman znanej wśród tubylców z wyśmienitej kuchni.
Nie zawsze udaje się zrealizować wszystkie punkty programu, ale zawsze wracający uczniowie są pod urokiem miejsc i osób i z pewnością wzrasta ich motywacja do nauki w sali nr 111 w chorzowskim liceum a poza tym wszyscy żyją nadzieją ponownej wyprawy do kraju corridy i flamenco.