Do klasy 1 d zapraszamy Kandydatów legitymujących się znajomością języka angielskiego na poziomie B1+/B2, zainteresowanych rozwojem wiedzy i umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych i ekonomicznych, którzy swą przyszłość wiążą przede wszystkim z tego typu studiami wyższymi (choć oferta umożliwia bardzo szeroki wybór różnych kierunków, także humanistycznych i filologicznych), w tym studiami w języku angielskim w Polsce i za granicą.

Uczniowie klasy 1 d będą mieli okazję do korzystania z nowoczesnej bazy dydaktycznej Uniwersytetu Śląskiego, a wybitnie zdolni, już w trakcie licealnej nauki w Słowaku będą mogli rozpocząć międzyobszarowe studia wyższe w Uniwersytecie Śląskim.

Nauka przedmiotów geograficznych odbywa się w pięknej, świetnie wyposażonej pracowni geograficzno-podróżniczej, będącej swego rodzaju muzeum z eksponatami przywiezionymi przez młodzież z azjatyckich, afrykańskich i amerykańskich podróży, organizowanych w Słowaku od wielu lat. Jej atrakcyjnym uzupełnieniem będą warsztaty terenowe z geografii i geologii prowadzone przez naukowców i studentów kół naukowych w ramach ścisłej współpracy z Wydziałem Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego i Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Praca terenowa, jako podstawowe źródło informacji geograficznych prowadzona będzie również w czasie obozów geograficzno-geologicznych w Europejskim Centrum Edukacji Geologicznej Uniwersytetu Warszawskiego.

Zainteresowanym poznawaniem świata proponujemy pozalekcyjne wykłady geograficzne, turystyczne, kulturowe w ramach zajęć Koła Geografów „Peneplena”, działającego pod naukową opieką Polskiego Towarzystwa Geograficznego.

Czymś, czego możesz zaznać tylko w Słowaku jest możliwość osobistego udziału w autorskim, jedynym tego typu w Polsce projekcie edukacyjnym „Szkolne wyprawy geograficzne”, w ramach którego odbyło się dotychczas osiemnaście wypraw geograficzno-poznawczych Słowaka do krajów południowej i południowo-wschodniej Azji oraz Afryki. Naszych uczniów zapraszamy także corocznie do udziału w wyprawach na kontynent północnoamerykański, pogłębiających wiedzę językową, geograficzną, ekonomiczną i kulturową w ramach autorskich programów „Parki narodowe USA” oraz „Wielkie miasta Ameryki”.

Geograficzni pasjonaci mają możliwość udziału w zajęciach Geograficznego Koła Olimpijskiego. Nasza szkoła wykształciła 60 finalistów i laureatów ogólnopolskiej Olimpiady Geograficznej, w tym laureatów Międzynarodowej Olimpiady Geograficznej, Środkowoeuropejskiej Olimpiady Geograficznej, Bałtyckiej Olimpiady Geograficznej. W rankingu osiągnięć w Olimpiadzie Geograficznej chorzowski Słowak plasuje się na pierwszym miejscu w województwie śląskim i siódmym miejscu w Polsce.

Tak ważne we współczesnym świecie kompetencje kluczowe kształtujemy u uczniów angażując ich w zespołową organizację przedsięwzięć geograficzno-społecznych, ekologicznych, wolontaryjne i turystyczne, takich jak Peneplena Travel Festival, górski Rajd Słowaka, wyjazdy terenowe, wielotygodniowe wyprawy naukowe.

Absolwenci tego oddziału mogą w swej akademickiej przyszłości zgłębiać wiedzę między innymi z zakresu:

Kompetencje nabyte w trakcie cyklu nauki przydadzą się także w zawodach powiązanych z:

Oferta klasy skierowana jest nie tylko do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych, ale także chcących w znaczny i skuteczny sposób podnieść swoje kompetencje językowe. Klasa ta skutecznie przygotuje Was nie tylko do egzaminu maturalnego (wynik matury z geografii zwykle dwukrotnie wyższy od średniej krajowej dla liceów ogólnokształcących), startu w olimpiadach i konkursach przedmiotowych. Zajęcia z geografii uzupełniane o terminologię anglojęzyczną ułatwiają studia zagraniczne, które nasi absolwenci podejmują na renomowanych uczelniach w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, USA, Niderlandach, Niemczech, Danii czy też na Malcie.

Wśród naszych absolwentów znajdują się liczni studenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, uniwersytetów ekonomicznych w Katowicach, Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu.

W ramach proponowanych zajęć dodatkowych z przedmiotu Environmental Sciences proponujemy lekcje w języku angielskim, które dotyczyć będą takich tematów jak natural hazards, impacts of climate change, urban and rural settlements, sustainable development czy tourism issues. Pozwolą one wzbogacić znajomość słownictwa z zakresu nauk o Ziemi w języku angielskim oraz spojrzeć na problemy środowiskowe z punktu widzenia mieszkańców wysoko rozwiniętych krajów Europy.

Zajęcia dodatkowe z przedmiotu Geozagrożenia polegać będą na zapoznaniu uczniów z takimi problemami środowiskowymi i społeczno-gospodarczymi jak zabudowa na obszarach zalewowych lub osuwiskowych, zanieczyszczenia świetlne i akustyczne w miastach, pustynnienie, gospodarowanie wodą czy ekstremalne zjawiska pogodowe. Przedmiot uzupełniany będzie zagadnieniami z klimatologii i meteorologii.

Część zajęć prowadzona będzie metodą projektu lub odbywać się będzie w ramach zajęć terenowych.

Ze względu na oczekiwane wyższe kompetencje językowe „na starcie” (B1+, B2), więcej czasu poświęcimy na geograficzno-społeczno-kulturowe zajęcia w języku angielskim, tak by jeszcze lepiej przygotować uczniów do podejmowania studiów wyższych w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, USA i Kanadzie. Umiejętności językowe i przyrodniczo-geograficzne będzie można weryfikować i wzbogacać w czasie szkolnych wyjazdów do Azji i Ameryki Północnej.

Nauczanie języka angielskiego przewidujemy w dwóch kilkunastoosobowych grupach, które powstaną w oparciu o test poziomujący przeprowadzony na początku września z języka angielskiego. Dzięki temu możliwe będzie zróżnicowanie poziomów nauczania w obu grupach. Najbardziej ambitni i zaawansowani językowo uczniowie będą mogli poszerzać swoje sprawności językowe biorąc udział w międzyoddziałowej grupie Cambridge na poziomie C1. W ten sposób już w pierwszej klasie można będzie rozpocząć przygotowania do egzaminów Cambridge Assessment English na najwyższych poziomach akademickich C1 i C2.

Czteroletni program oddziału oznaczonego literą „d” oferuje ponadto rozwijanie umiejętności językowych w różnych dziedzinach nauki, kultury i sztuki:

ENGLISH DRAMA CLUB da Wam możliwość rozwijania zdolności językowych w oparciu o literaturę angielską i amerykańską, a także rozwijanie talentów aktorskich.

FAMA (zespół piosenki anglojęzycznej) umożliwi Wam działalność artystyczną, której celem jest doskonalenie języka angielskiego, udział w konkursach i festiwalach piosenki angielskiej oraz pomoc w organizowaniu akcji charytatywnych na rzecz potrzebujących.

ZAJĘCIA TŁUMACZENIOWE z różnych dziedzin nauki pod kątem pracy przy tłumaczeniach technicznych to innowacja opierająca się na współpracy z polskimi i zagranicznymi uczelniami, zajęciach tłumaczeniowe na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, współpracy z tłumaczami przysięgłymi.

PROJEKTY KULTUROWO-JĘZYKOWE
Uczniowie klasy d będą mogli kontynuować wieloletnią tradycję organizowania własnych wyjazdów do Wielkiej Brytanii, dzięki którym młodzież naszego Liceum, wcześniej Gimnazjum Dwujęzycznego, odwiedziła malownicze zakątki Anglii, Szkocji i Walii, poznała kulturę, historię i geografię tych, jakże odmiennych od siebie krain i miała okazję posługiwać się językiem angielskim w przeróżnych sytuacjach życia codziennego.
Projekty kulturowo–językowe nie są typowymi wycieczkami. Wymagają przygotowania, zaangażowania i zdyscyplinowania zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli prowadzących. Uczą, jak organizować wyjazdy dla większej grupy ludzi. Przede wszystkim uczą jednak samodzielności, kreatywności i odpowiedzialności za siebie i innych, są wskazane dla osób, które w przyszłości będą łączyły swoją karierę z turystyką, czy organizacją imprez masowych (eventy, festiwale, przeglądy itp.).

Uczniowie legitymujący się kompetencjami na poziomie B2 i wyższym z języka angielskiego mogą dodatkowo uczestniczyć w zajęciach międzyoddziałowych z języka angielskiego według autorskiego programu Cambridge i przystąpić na terenie szkoły do certyfikowanych egzaminów ESOL, które przeprowadzamy w Słowaku – jedynym w Polsce szkolnym centrum egzaminacyjnym powstałym w 2012 r. we współpracy z British Council. Metodykę i autorski program nauczania Cambridge oparliśmy na przygotowaniu podopiecznych do egzaminów językowych Cambridge English oraz podjęcia studiów na zagranicznych uczelniach. W wyniku realizacji tego programu i wysokiej zdawalności egzaminów naszym uczniom przyznano 318 certyfikatów potwierdzających ich kwalifikacje językowe. Zgodnie z danymi po sesji przeprowadzonej w 2021 roku: 50 uczniów złożyło egzaminy Cambridge na poziomie C2, 132 podopiecznych uzyskało certyfikaty na poziomie C1 i 136 na poziomie B2 (dane z czerwca 2021 roku).

Za podstawowy cel kształcenia językowego w grupach Cambridge przyjęliśmy umiejętność skutecznego porozumiewania się w języku angielskim, w mowiei piśmie, na poziomie akademickim. Celem tego programu jest, obok rozwijania kompetencji językowej uczniów, ich równoległe przygotowanie do powszechnie uznawanych i cenionych międzynarodowych egzaminów językowych: B2 First (FCE) i C1 Advanced (CAE).

W trakcie poszerzania kompetencji językowej młodzieży ważnym jest zarówno dla uczniów jak i nauczycieli wyznaczanie wspólnych celów pośrednich. Takim celem pośrednim jest zdanie w pierwszej/drugiej klasie liceum egzaminu sprawdzającego znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Następnie w klasie trzeciej/czwartej liceum uczniowie realizujący ten program będą mogli podejść do egzaminu, który testuje praktyczną znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym C1. Posiadanie certyfikatu C1 Advanced cieszy się uznaniem pracodawców i instytucji edukacyjnych na całym świecie.

Co ważniejsze: dla ambitnej i poważnie myślącej o przyszłości młodzieży ułatwia on wstęp na uczelnie anglojęzyczne bez konieczności zdawania testu językowego!

Naszych absolwentów z dumą widzimy pośród studentów University of Oxford, UCL (University College London), King’s College London, London School of Economics and Political Science, University of Manchester, University of Edinburgh, University of Aberdeen, uczelni w Niemczech, Hiszpanii, Danii czy Niderlandach.

Nauka drugiego języka obcego odbywa się w dziesięciu grupach międzyoddziałowych utworzonych po zdiagnozowaniu potrzeb i kompetencji językowych przyjętych uczniów (początek września). W zależności od poziomu umiejętności i możliwości kadrowych, lektoraty stanowić będą kontynuację nauczania ze szkoły podstawowej bądź prowadzona będzie nauka od podstaw. Kandydaci mają do wyboru język francuski, hiszpański albo niemiecki.

Uczniowie uczący się języka hiszpańskiego, jako drugiego języka obcego, mogą skorzystać z wyjątkowej okazji i pod okiem egzaminatorów przygotowywać się do egzaminów językowych Diplomas de Español como Lengua Extranjera.

Kultura fizyczna, sport i rekreacja

Kultura fizyczna w Słowaku to nie tylko lekcje wychowania fizycznego. To również różnorodne zajęcia pozalekcyjne, oraz turnieje i zawody międzyklasowe.We współpracy z Urzędem Miasta Chorzów organizujemy zawody miejskie w siatkówce juniorów oraz Puchar Chorzowa w narciarstwie i snowboardzie. Nasi uczniowie zajmują czołowe miejsca we współzawodnictwie sportowym chorzowskich szkół. Tym, co nas wyróżnia są projekty wyjazdowe. Należą do nich: obozy narciarskie, rejsy żeglarskie, obozy windsurfingowe i obozy wędrowne. Posiadamy doskonałą bazę sportową: wielofunkcyjną salę gimnastyczną z osobnym boiskiem do koszykówki i siatkówki oraz doskonałym nagłośnieniem i sceną, małą salę gimnastyczną z lustrami, profesjonalną siłownię, boisko z tartanową nawierzchnią i przestrzeń rekreacyjną w Ogrodach Słowaka. Na zajęciach i wyjazdach panuje niesamowita atmosfera, a nauczyciele to osoby z pasją wykonujący swoją pracę i będące przykładem dla młodych ludzi.

Zapraszamy do Słowaka – to naprawdę wyjątkowa szkoła.

Przemysław Fabjański